Motoryzacja


Zaproponowane rozwiązania powinny poprawić bezpieczeństwo na drogach przez podniesienie kwalifikacji kierowców oraz przyczynić się do eliminacji oszustw, korupcji i nierzetelnego wykonywania usług w procesie ich szkolenia oraz egzaminowania – podało CIR.

Młodzi do kontroli

Jedną z propozycji jest ta, by przez dwa lata osoby, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kat. B, były poddane nadzorowi. Po popełnieniu dwóch wykroczeń miałyby zostać skierowane na kurs reedukacyjny lub utracić prawo jazdy. Natomiast na kurs reedukacyjny trafialiby kierowcy, którzy uzyskają 24 punkty karne, czyli maksymalną liczbę (obecnie muszą przystąpić do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje). Jeśli w ciągu pięciu lat od wydania skierowania na taki kurs ponownie przekroczą maksymalną liczbę punktów karnych, stracą prawo jazdy. Kursy reedukacyjne przewidziano również dla osób, które kierowały pojazdami po spożyciu alkoholu lub użyciu środka odurzającego.

W pierwszym roku młody kierowca nie będzie mógł wykonywać zawodu kierowcy w pojazdach przewożących ludzi (np. taksówki).

Instruktorzy pod nadzorem

Nowe wymagania wobec instruktorów i ośrodków szkolenia kierowców mają sprawić, że wzrosną kwalifikacje kierujących pojazdami. Instruktorzy będą musieli corocznie uczestniczyć w warsztatach doskonalenia zawodowego. U osób poddawanych badaniu lekarskiemu i psychologicznemu mają być sprawdzane przeciwwskazania do wykonywania pracy instruktora, a nie – jak dotychczas – do kierowania pojazdem. Kandydat na egzaminatora stanie przed koniecznością uczestniczenia w 20 egzaminach w charakterze obserwatora i przeprowadzenia 10 egzaminów pod nadzorem.

Nowe kategorie

Jedną ze zmian są też nowe kategorie prawa jazdy. Kategorię AM (motorowery i lekkie pojazdy czterokołowe) będą mogły uzyskać osoby od 14 roku życia. Kategoria A2 miałaby uprawniać do prowadzenia motocykli o mocy nieprzekraczającej 46 KM (35 kW). Zgodnie z założeniami minimalny wiek uprawniający do kierowania pojazdami oznaczonymi w prawie jazdy kategoriami C i C+E wynosi 18 lat, dla kategorii D i D+E – 21 lat.

Projekt założeń ustawy wprowadza ponadto do prawa krajowego rozwiązania unijne dotyczące praw jazdy. Do 2033 r. każdy kierowca będzie musiał wymienić krajowe prawo jazdy na dokumenty wydane zgodnie z nowym wzorem unijnym. Wprowadzony zostanie okres ważności tych dokumentów – 15 lat dla praw jazdy kat. AM, A1, A2, A, B1, B, B+E oraz pięć lat w zależności od terminu badań lekarskich i psychologicznych dla pozostałych kategorii.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *